fredag 25 oktober 2013

Havsracer ione till salu

Det är nu dags att havsracern får nya ägare. Det har visat sig vara en gasnka framgångsrik konstruktion och medger hög fart med god stabilitet - även i vågor. Och jag har provat den i många olika förhållanden de senaste par åren. Allt funkar och jag har varit rätt nöjd med min första roderkajak.

Jag Säljer för att få plats med ett nytt bygga - som förstås kommer kunna följas här på bloggen. Jag har börjat interessera mig för Surfski och Vingpaddel - vilket har varit ett naurligt steg från havsracern - jag har inspirerats av en mellanting mellan tidigare havsracers och surfski och kombinrat detta med liten sittbrunn - och med roder funkar det både för vinge och grönlandspaddel - jag har kört både och fått bra fart. För de som gillar rolla funkar den också utmärkt - även om skäddafolket kan retas lite på rodret under rollövningar. Kan tala om att även lätt packat blir den mycket stadig på havet.

För de som börjar interesserar sig för fart, och surf i vågor, men inte vill paddla "öppet" i surfski är detta ett utmärkt alternativ. En bra kajak fast lite en nisch kan man säga. Bilder? Det finns gott om bilder på denna blogg.

Pris: 12.000 (materialkostnaden ungefär + 360 timmar)
Vikt: någonstans runt 14 - 15 kg för en havsracer...
Skrov: glasfiber och kolfiber  sandwich på 4 mm Paulowniaträ (lätt o starkt virke)
Sarg: kolfiber
Beslag: kolfiber
Luckor: Kajaksports lättaste
roder: Seal Line Smart Track


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar