tisdag 4 januari 2011

Ny Kajak på gång

Då är det redan dags igen.


Egentligen var jag väl inte sådär jätte byggsugen redan, och egentligen var jag väl nöjd med min nuvarande, men det var dock något som gnaggade. Jag började i hösten fundera på om jag skulle satsa lite på fart - och tänkte att det var roligt att rita en havsracer. -Och efter tre månaders jobb, trevande beslut och alldeles för många timmer fram för datorn är jag äntligen klar för byggstart.


Nya kajakken blir 616 cm lång och heter ione - igen efter de här grekiska Neriderne som det finns så gott om att jag har namn så det räcker för et femtital kajakker...




Anledningerne till den nya kajakken är flera. Jag började inse att jag nog inte blev riktig snabb i min turbåt, och då jag i år både vill satsa på vårt eget M24KC där det blir ett riktigt bra startfält i år och Orust Runt måste jag se vad det går att ta fram. Flera av mina paddelkompiser har dessutom satsat på riktigt smala surfski i år. Jag ritade faktisk också på en surfski i början, men insåg att det fortfarande var en kajak jag ville ha.  Först ritade jag en kortare och något smalare model, men insåg att jag med en längd på 616 cm fortfarande hade en kajak som var mer lättdriven i ALLA farter över 3 knop i förhållande till min turbåt. Jag jobbade länge med en rankare variant men upptäckte att det kostade halva sekundärstabiliteten att få båten 1 procent mer lättdriven och nöjde mig med detta resultat. Att jag vid 100 kg fick en vattenlinjebredd som påminde om de flesta surfskis (44,8 cm gäller vid 120 kg last - räkna gärna bort 2,4 cm vid 100 kg), och det faktum att jag i KAPER analysmodell i alla farter var lika snabb som flera inträdes surfski gjorde att det kändes bra att köra på den mindre ranka varianten.





som det framgår av skärmavbilden från bearboat så uppnår jag faktisk en lika stabil kajak som min nuvarande turbåt fast än den nya blir betydligt mer lättdriven i hög fart och är halvmetern längre.


En annan riktig bra anledning till att det är värt att bygga denna kajak är materialen jag vill bygga med den här gången.  Jag har i lång tid letat efter ett bättre material än gran, och tittade först på western red cedar som tyvärr inte var allt jag drömd om. Först och främst är det inte mycket lättare än gran, och det är betydligt dyrare, men växtsättet gör att det är svårt att hitta brädor med rak ådring, och vissa ( Björn Thomasson) har nämnt allergena problemer vid slipning. Balsa deremot verkasde vara alldeles för svagt för stripbygge - jag vet att en vis australisk kille har gjort det - men det delaminerer för lätt och med så pass tunn glasfiberlaminat som vi bygger med kommer en kajak med balsa som distansmaterial inte heller tåla tryckbelastninger - hålfastigheten är inte god även med två lager glasfiber. Till slut hittade jag Paulownia som med en densitet på 270 kg/m2 ligger en bra bit under granens 430 kg/m2 i medeldensitet och som samtidigt har en god del av styrkan kvar. Det är ett lövträ som gror i Kina och Japan. Det har planterats ut i Australien och är här populärt bland surfentusiaster. Först försökte jag beställa det från Australien och nya Zealand, men det blev för dyrt. Till slut upptäckte jag dock att det var tillgängligt i Bauhaus - i Tyskland - så Jag åkte ner och hämtade ett lass till mig själv och till Ulf Johansson. Virket är otroligt lätt, ganska vackert - ser ut som ljus ek och är helt kvistfritt. Enda problemet var längden 220 cm  så det blir en del snedlasker - men jag sågade upp virket direkt och jag knäckte inte en enda list då jag sågade.  


Utöver virket så har jag köpt glasfiber i twill i tunnare vikter än vanligt - jag kör fortfarande 160 g på utsidan av botten, men kör 110 g på insidan och 80 g under däck, medan översidan av däcket får samma 110 g som jag använder på insidan av skrovet. Samtidigt har jag hittat en lättare kolfiber som jag vill använda här och var på däcket. Firman som visat sig kunde leverera dessa mycket fina vävar i twill heter Carbix och jag måste säga att jag är helnöjd både med servicen och det levererade.


Kajaken blir högglans svart under botten och matt svart på däcket, med synliga kolfiberdetaljer och kolfiber på inskärningarna fram för sittbrunnen.


Jag satsar på att jag kann bygga en fullt stryktålig havskajak på runt 10 - 11 kg med dessa förbättringer. Det återstår att se.

12 kommentarer:

  1. Skönt o se att du äntligen är igång! Ska bli kul att följa bygget och det är inte utan att det börjar suga i byggtarmen igen..

    SvaraRadera
  2. Kul att se ett nytt bygge från ditt bord! Blir spännande läsning att följa under våren.

    Nyfiken: Varför så liten sittbrunn?

    SvaraRadera
  3. Fasiken vad nice! Ser fram emot att prova den till sommaren =)

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarerne. Liten sittbrunn? Ack jag har vant mig att sitta tight, och jag har redan kapell:-) ...och jag slippar göra knästöd! Nej jag inbillar mig att det funkar lite bättre att rolla med liten sittbrunn och det ger möjlighet till lite flera olika sittställningar än ett par välplacerade tighta knästöd. Men givet: På turer är det lite jobbigare att stiga inn och ut.

    SvaraRadera
  5. Snyggt!

    ...och hur blir det med det viktigaste...vridsitsen :)

    /Ola

    SvaraRadera
  6. ...men vridsits kanske inte vore så dumt ändå...! Just nu är det dock mest fotstöd / pedaler som jag är mest fundersam över.

    SvaraRadera
  7. Vridsits och så en vingpaddel på det.Då e du med och utamanar på oss på intervallerna.
    Ses i gymmet!!!
    /Nicke

    SvaraRadera
  8. Det finns en fördel med liten brunn - man får kartan på läsavstånd med glasögon. En kort brunn och högt under däck (typ min gamla Icefloe) så går det att paddla den. Men självklart är det jobbigare att ta sig ur den. I brukar inte vara något problem. Föredrar dock att paddla "luftigare". Med Commandern är det ytterst sällan jag behöver använda kapell.
    Ser fin ut annars!
    Kul också att Ulf fick med en bunt virke. Då kanske det är dags att byta startsida i Safari igen ;-)

    SvaraRadera
  9. Jeg tror vi er flere, der er utålmodige efter at du kommer i gang og får Ulf så også begyndt, så vil jeg bare læne mig tilbage i kontorstolen og glæde mig over jeres perfekte byggerier.
    Hilsen og god fornøjelse
    Erik

    SvaraRadera
  10. Hur får man tag i Paulownia?

    /Lars

    SvaraRadera
  11. Korkad fråga jag skrev nyss :-) du har ju beskrivit hur du köpte det såg jag ...
    /Lars

    SvaraRadera
  12. Nicklas Söderberg6 oktober 2012 kl. 12:19

    Hur många hyllplan Paulownia går det åt till en kajak ungefär? står och velar mellan en Njord och Black Pearl.
    Tack på förhand.

    /Nicklas

    SvaraRadera